جادوی سبزیجات را بشناسید

کی از با ارزش ترین منابع غذایی موجود در روی کره ی زمین سبزیجات هستند. خیلی راحت از کنار غذاهای سبزیجاتی نگذریم چرا که گاهی اینگونه غذاها با مراتب لذیذتر و دلچسب تر از غذاهای گوشتی است.
به طوری که متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند ۲ تا ۳ واحد از آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانید. حتما می‌پرسید هر واحد این سبزی‌ها معادل چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که در صورت خردکردن سبزی‌های خام یک لیوان آنها، یک واحد و البته نصف لیوان پخته، پوره یا آب آنها نیز یک واحد محسوب می‌شود.
سیر
سیر، طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی – پتاسیم است به طوری که با خوردن ۱۰۰گرم از آن ۶۲۰ میلی گرم از این ماده معدنی دریافت می‌شود. علاوه بر این سیر طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی – سلنیوم و روی است به همین دلیل به سیر خاصیت ضدباکتریایی و ضدویروسی را نسبت می‌دهند.
مارچوبه
یادتان باشد که خوردن ۵ ساقه مارچوبه، تامین‌کننده نیاز روزانه به اسید فولیک است پس خانم‌هایی که قصد باردارشدن دارند بهتر است آن را در سبد روزانه‌شان بگنجانند. در ضمن، مارچوبه ترکیب‌هایی دارد که از بروز نفخ در بدن جلوگیری می‌کند بنابراین اگر زیاد نفخ می‌کنید بهتر است مارچوبه را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.
فلفل دلمه‌ای
در صورتی که نوع رنگی این سبزی‌ به مصرف برسد بتاکاروتن فراوانی دریافت خواهد شد. همچنین فلفل دلمه‌ای طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی – عالی ویتامین C است به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن ۱۴۰ میلی‌گرم از این ویتامین دریافت خواهد شد.
پیاز
پیاز سرشار از کوئرستین ترکیبی در خانواده فلاونویید‌هاست که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. به این دلیل دریافت آن از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند و احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان مثانه در سیگاری‌ها را به حداقل می‌رساند.
گل کلم
گل کلم طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی – خوبی از پتاسیم است پس چه بهتر که فشارخونی‌ها به آن توجه بیشتری کنند. به علاوه اسید فولیک نیز دارد بنابراین کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند بهتر است گل کلم بیشتری بخورند.
هویج
هویج فیبر بسیاری دارد پس آنهایی که یبوست دارند باید آن را در برنامه غذایی روزانه‌شان بگنجانند. ماده مغذی دیگری که در هویج یافت می‌شود، بتاکاروتن است که البته مقدارش بیش از مقدار موجود در سایر مواد مغذی است.
کلم قرمز
رنگ ارغوانی این سبزی به وجود لیکوپن برمی‌گردد که خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و یک ماده مغذی ضد پیری است. البته کلم قرمز طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی – مناسبی از پتاسیم نیز هست بنابراین کسانی که فشار خون بالایی دارند، بهتر است که آن را در رژیم روزانه خود قرار دهند.
کلم بروکلی
در خانواده کلم‌ها، بروکلی بیشترین مقدار آهن گیاهی را دارد و چون این سبزی دارای ویتامین C و بتاکاروتن نیز هست، جذب آهن موجود در آن نیز بیشتر می‌شود پس به کسانی که کم‌خونی دارند توصیه می‌شود بروکلی بخورند.
کلم بروکسل
در میان کلم‌ها بیشترین مقدار ویتامین C، اسیدفولیک و پتاسیم در این سبزی یافت می‌شود بنابراین به منظور تقویت سیستم دفاعی بدن، کاهش فشار خون بالا و البته پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود که این سبزی در سهم روزانه سبزیجات به چشم بخورد.
گوجه فرنگی
این ماده غذایی طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی – ویتامین C، بتاکاروتن و لیکوپن است، آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی که از بروز سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته جلوگیری می‌کنند. پس اگر هدفتان داشتن سیستم دفاعی قوی است چه بهتر که گوجه فرنگی بیشتر بخورید.
خیار
خیار، آب فراوانی دارد بنابراین در روزهای گرم خوردن آن توصیه می‌شود. طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی – ویتامین K و پتاسیم است بنابراین کسانی که به خونریزی‌های طولانی مدت دچار می‌شوند یا از فشار خون رنج می‌برند، بهتر است که آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند.