ریزش مو و تغذیه

ریزش مو و تغذیه

دکتر محمد گلشنی دبیر انجمن متخصصان پوست و مو و زیبایی ایران می‌گوید:هیچ شامپویی مو را تقویت نمی‌کند

دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد از جمله استرس،بیماری وعلل ارثی.اما عاملی که افراد کمتر به آن توجه می کنند تغذیه است.نا کافی بودن مواد معدنی و ویتامین ها در رژیم غذایی باعث ریزش مو می شود.البته رژیم های غذایی افراطی که شامل تغییرات عمده در نحوه غذاخوردن به منظور رسیدن به نتایج فوری وهمچنین مصرف بیش از حد ویتامین ها از دلایل دیگر ریزش مو می باشد.

مصرف بعضی قرصها از جمله قرصهای مسهل به منظور کاهش وزن منجر به ریزش مو می شود.بنابراین اجرای چنین رژیم هایی منطقی نبوده و باید اصول صحیح رژیم سالم را دنبال کرد.
در صورتی که هر یک از ویتامین ها و مواد مغذی که بدن جهت رشد موهای سالم به آن نیاز دارد در رژیم غذایی موجود نباشد تارهای مو ضعیف و شکننده شده و نهایتا ریزش گسترده آن شروع می شود. ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای رشد مو عبارتند از ویتامین A، B6، B12،C،آمینو اسید ها (بخصوص Lmethionine,Lcystein )،روی،،مس،اسید فولیک وآهن.

مواد غذایی که باعث رشد مو می شود:
-میوه جات: شامل هندوانه، موز، آلبالو، پرتقال و سیب .
-سبزیجات:اکثر سبزیجات ویتامین لازم برای رشد مو را دارند. از بین سبزیجات اسفناج،کاهو و دیگر سبزیجات دارای برگ سبز تیره سرشار از ویتامین می باشند.
-لبنیات :افزایش مصرف لبنیات مانند شیر ،تخم مرغ و پنیر بواسطه داشتن ویتامین B12 و پروتئین باعث سلامتی موها می شود بخصوص تخم مرغ منبع بسیار مهمی از مواد مغذی است از جمله ویتامین A، B6، B12،E ،بیوتین ، روی،،مس،اسید فولیک و پروتئین.مصرف تخم مرغ روش مناسبی برای جلوگیری از ریزش مو است.

-گوشت سالم:شامل مرغ ،ماهی ،جگر.با مصرف اینگونه مواد ویتامین لازم جهت رشد مو تامین می شود.گوشت ماهی دارای مقدار زیادی ویتامین های A ، E.، امگا۳ و پروتئین است که خود باعث کاهش ریزش مو می شود.گوشت قرمز و مواد سرخ کردنی کمتر مصرف شود. همراه با گوشت سبزیجات خام مصرف نمایید زیرا ویتامین C موجود در آن باعث سلامت پوست و مو شده و به گردش خون در مغز کمک می کند.همچنین آنتی اکسیدان موجود در آن باعث از بین رفتن رادیکالهای آزاد در بدن شده و باعث کاهش استرس می شود.
-نمک:مصرف نمک در حد متعادل باعث تعادل مقدار آب بدن و استفاده از مواد مغذی می شودکه خود به کاهش ریزش مو کمک می کند البته مصرف بیش از حد آن باعث افزایش کار کبد و کلیه و فرسودگی سیستم ایمنی بدن و در نتیجه ریزش مو می شود.

-مصرف غذاهای کم چرب:روند طاسی در مردان با رژیم های کم چرب کند می شود.الگوی طاسی تا حد زیادی مربوط به افزایش سطح تستوسترون در بلوغ است و غذاهای پر چرب خود سطح تستوسترون را بالا برده و باعث ریزش مو می شود.

-ویتامین های گروه ب: این گروه از ویتامین ها در رشد مو مهم می باشند و کمبود آنها باعث ریزش مو می شود. بخصوص B6 ، B5، B3و بیوتین. از منابع سرشار این ویتامین ها مخمر،جوانه گندم،برنج قهوه ای،دانه سویا،جو دوسر،عدس،تخمه آفتابگردان و گردو می باشد.
-ویتامین E جذب اکسیژن را افزایش می دهد و گردش خون سر را بهبود می بخشد و رشد مو را تحریک می کند.بهترین منبع ویتامین E انواع آجیل مانند بادام،بادام زمینی،فندق،تخمه آفتابگردان می باشد.از بین میوه ها انبه دارای ویتامین E است.

-روی با افزایش سیستم ایمنی رشد مو را تحریک می کند.منابع سرشار از روی گوشت،جگرغلات سبوس دار، محصولات سویا،لوبیای خشک،مغز ها، تخم مرغ،پنیر، حبوبات و سبزیجات سبز تیره و زرد تیره است.
-آهن از مواد لازم برای رشد مو است و کم خونی ناشی از فقر آهن از دلایل دیگر ریزش مو است.منابع غنی از آهن گوشت قرمز ،جگر،میوه های خشک ،آب آلبالو،خرما،کشمش،تخم مرغ و سبزیجات برگ تیره است.
-سیلیس از موادمعدنی دیگر موثر در رشد مو است که آنرا می توان در فلفل سبز و قرمز،خیار،جوانه لوبیا و پوست سیب زمینی یافت.

-سلنیوم: از جمله مواد معدنی است که به جذب ویتامین E و ساخته شدن آنتی اکسیدانها در بدن کمک می کند و در رشد مو موثر است.آجیل و غذاهای دریایی حاوی مقدار زیادی سلنیوم هستند.
-کوآنزیم Q10 گردش خون مغز را بهبود بخشیده و خون رسانی به آن را افزایش می دهد که این خود باعث تحریک رشد مو می شود. کوآنزیم Q10 برای سلامت قلب نیز مهم است.

پس برای کاهش ریزش مو باید عادت غذایی درست داشته باشید و استرس را کنترل کنید زیرا در فشار روانی و استرس جذب مواد غذایی به خوبی انجام نمی شود.